День, коли земля зупинилася (The Day the Earth Stood Still)
Режисер: Скотт Дерріксон
Сценарій: Девід Скарпа
Актори: Кіану Рівз, Дженніфер Коннелі, Дон Гемм, Джон Кліз, Джейден Сміт
Виробництво студії: Earth Canada Productions, Twentieth Century-Fox (США)
Прем'єра в світі: 10.12.2008

Сучасний рімейк класики науково-фантастичного кіно - на Землю прибуває інопланетний корабель з посланцем на борту. Завдання посланця - передати землянам, що народи інших планет бояться загрози з боку агресивних жителів третьої планети Сонячної системи, через що її населення має бути знищеним.

1951 рік - позаду залишилась половина омріяного "золотого" століття з двома римськими "Х" в номері. Століття, яке поети та письменники минулого змальовували, як час досягнення усіх ідеалів, від миру на планеті до освоєння інших планет. Натомість реальність виявилась набагато гіршою - це було століття двох світових та сотень локальних війн, винайдення найпотужнішої зброї в світі, економічних та екологічних катастроф, появи невиліковних хвороб, ніби Пандора знайшла та відкрила ще одну, запасну скриню. Але це могло бути і останнім століттям людської цивілізації - за два роки до того на планеті Земля з'явилась ще одна супердержава з ядерною зброєю: 29 серпня 1949 року Радянський Союз підірвав свій перший атомний витвір під назвою "РДС-1", заявивши про свою змогу протистояти США, а щоб не дати "капіталістичним ворогам" отямитись, підштовхнув Північну Корею "примусити до миру" Корею південну, почавши в 1950-му Корейську війну.

Коли в липні 1951-го року сторони, знесилені тривалими бойовими діями, зупинились одна проти одної, на зборах в нещодавно побудованому Пентагоні не один раз поставало питання доцільності застосування ядерної зброї - тим паче, що США якраз було охоплене знаменитим маккартівським "полюванням на відьом" і одне слово "комуніст" могло коштувати людині не лише кар'єри, а й життя. Саме тоді світ перший раз став на край прірви ядерної війни. А поки політики вирішували долю планети, звичайні люди ходили на роботу, а вечорами розважатись в кіно - наприклад в СРСР переглядали "Тараса Шевченка", який приніс Сергію Бондарчуку звання народного артиста. Натомість в США користувалися популярністю військові мотиви - там якраз вийшов в прокат фантастичний фільм "День, коли Земля зупинилась" про те, як на бейсбольному полі мегаполісу приземлилась "тарілка", з якої вийшов цілком земної зовнішності чоловік в супроводі людиноподібного робота, котрий прибув знищити людство. Втім, він згодом передумав, познайомившись з досягненнями землян, хоч і заплатив за це своїм життям.

Стрічка 1951-року була настільки добре зроблена, що й досі знаходить своє місце в різних рейтингах - зокрема посідає сьоме місце в "Списку кращих науково-фантастичних фільмів усіх часів" Артура Кларка. Такий факт не міг бути оминутий увагою сучасних кінобізнесменів, які добре вивчили лише одну економічну теорію - якщо щось гарно продалося, то його треба продавати, поки воно приносить прибуток. А оскільки в Голлівуді останніми роками панує Його Величність Бізнес-план, то переглядати "День..." версії ХХІ століття - все одно що сидіти на лекціях з економічних дисциплін: за кожною сценою, рішенням, чи персоною видніється детальний розрахунок дебету, кредиту та кінцевого сальдо. Якщо головна роль - то популярний рятівник людства Кіану Рівз, йому в помічниці - оскароносну Дженніфер Коннелі, режисером та сценаристом - призера Американської академії науково-фантастичних фільмів Скот Дерріксон. Якщо бюджет - то щонайменше вісімдесят мільйонів доларів, команду спеціалістів по спецефектам - більше двох сотень чоловік. Приправою йде реклама "столиків" від Microsoft та політкоректна пропаганда змішаних сімей, щоб і академію задовольнити, і поставити собі "виконано" в пункті "сімейні цінності". Одним словом - все зважено і прораховано. Єдиний недолік, цілком зрозумілий для "людей-калькуляторів" - не враховано, що музи разом з лихварями під одним дахом ніколи не живуть.

Це, може підсвідомо, демонструють навіть актори, особливо молодша версія ще одного рятівника людства Віла Сміта - його син Джейден. Якщо в оригінальній стрічці Боббі Бенсон викликав одну симпатію, навіть коли вдавав з себе шпигуна і стежив за Клаату, то Джейкоб у виконанні Сміта-молодшого не викликає жодного почуття, окрім роздратування, причому сили більшої, аніж свого часу син героя Тома Круза у фільмі "Війна світів", хоч перевершити його і здавалося неможливим. Нічого не поробиш - роль Джейкоба складена з таких остогидлих штампів, що їх і перелічувати не хочеться, а прописані вони так, ніби в час складання сценарію у його автора біля скроні було дуло пістолета чергового нервового продюсера. Йому до пари йде головний герой - після третьої-четвертої ролі з одним і тим самим виразом обличчя про відсутність у Кіану Рівза бажання хоча б спробувати зіграти так, як колись в "Дарі" навіть говорити не хочеться - особливо помітний цей контраст, коли пригадуєш загадкового, завжди усміхненого британця Майкла Ренні з оригінального фільму. Додайте до цієї компанії міністра оборони США у виконанні Кеті Бейтс, дивовижно схожої на гібрид Вітренко і Симоненко - і отримаєте можливість повернути все хоча б в комедійне русло, як це зробили в "Трансформерах". Але дідька лисого, тут все настільки ж серйозно, як в армійському уставі, і багато чого страждає на таку ж нестачу логіки, зокрема зараз зібрати очільників держав світу не складає жодної проблеми, на відміну від п'ятдесятих років, тому впертість військових виглядає просто дурною. Тож коли героїня Коннелі з гліцериновими сльозами на очах вмовляє Клаату зупинити знищення планети, обіцяючи, що людство зміниться, фальш її слів надзвичайно яскраво видно на фоні всього фільму, який коли і демонструє якісь зміни в людстві, то лише на гірше - навіть у кіномистецтві ми тепер полягаємося в усьому на комп'ютери і вважаємо, що кілька мільйонів намальованих в 3D-редакторі металевих блох замінять передані акторами почуття чи гарний сюжет.

За чутками оригінальна стрічка так сильно вплинула на Ейзенгауера, що той, коли прийшов до влади, згорнув маккартівську істерію і корейську кампанію, внаслідок чого СРСР та США таки зустрілися на полі бою, але спортивного, на наступній олімпіаді. Якщо це так, то сучасній переробці не досягти нічого, окрім щирого побажання тим кінобізнесменам швидше збанкрутували і дати місце за камерою митцям, а не бухгалтерам. Бо коли єдине, що спромоглися в Голлівуді зробити краще, аніж півстоліття тому - це залізний робот, то справи у людства справді кепські.

 


Коментарі читачів

You must javascript enabled to use this form

Іменинники
3 квітня
logo
logo

Аманда Байнс (34)
logo
logo

Дженні Гарт (48)
logo
logo

Едді Мерфі (59)
logo
logo

Алек Болдвін (62)
logo
logo

Марлон Брандо
(1924 - 2004)

logo
Хостинг та підтримка надані
Украинский портАл Ua-links каталог сайтів Украинская Баннерная Сеть
UA TOP Bloggers BlogMemes.ru